תוכנית העסקת עובדים בשעת חירום
בשנים האחרונות עברנו בישראל רצף מצבי חירום שונים, שכללו תקופות של בלבול וחוסר וודאות בתחום יחסי העבודה. עד לשלב שבו הארגון מצליח לגבש תוכנית פעולה ולייצר נהלים חדשים, ההפסדים מצטברים.
תוכנית להעסקת עובדים בשעת חירום היא תוכנית שבונה תרחישי פעולה לסוגים שונים של מצבי חירום. היא מתייחסת להיבטים המשפטיים, העסקיים והחוזיים בעסק. הדגש בה נמצא על יחסי ההעסקה, ההתקשרויות החוזיות, והיבטים פיננסיים.
למה מיועדת תוכנית העסקת עובדים בחירום?
מטרתה של תוכנית העסקת עובדים בחירום היא לצמצם את הנזק שנגרם לארגון בשלב ההמתנה להחלטות הגורמים הרשמיים. שליפתה בזמן אמת יכולה לחסוך זמן ועלויות, לתת מענה אפקטיבי לשאלות העובדים והמנהלים בארגון, ולייצר תחושת וודאות.
כמשרד עורכי דין מוביל בדיני עבודה, יש לנו את הידע והניסיון להבין כיצד נכון לארגון לפעול ולאילו הנחיות חיצוניות הוא יהיה כפוף במצבי חירום שונים. אנו מייצרים את התרחישים הסבירים לכל סיטואציה, וגוזרים בהתאם להם תוכניות עבודה שיחזירו את הארגון לתפקוד במהירות וביעילות.
ההערכות כוללת הכנה לאירועי מאקרו – כדוגמת מגיפות, מלחמה, או רעידות אדמה; כמו גם לאירועים משבריים בעסק, שיכולים להשפיע על התייצבות עובדים לעבודה בו, כגון פריצת סייבר או שריפת סניף.
מה כוללת תוכנית ניהול יחסי עבודה בחירום?
- בחינת סיווג העסק
- קביעת אסטרטגיית יחסי העבודה בארגון בתרחישי חירום שונים
- הגדרת ממלאי מקום ומחליפים
- ניתוח חוזים והסכמים
- תפעול והתאמות בזמן אמת
שלב ראשון: בחינת סיווג העסק
האם תחום העיסוק של הארגון מאפשר להגדיר אותו בתור מפעל חיוני ולהנפיק עבור העובדים בו היתר לעבודה חיונית בשעת חירום?
בתרחישי חירום רבים גם כאשר רוב המשק מושבת, עסקים חיוניים מורשים להמשיך בפעילות שלהם מתוקף הגדרתם. הוצאת האישור מאפשרת לעסק להמשיך כמעט כרגיל, ולא להיות תלויים בהחלטות פיקוד העורף ואחרים.
שלב שני: קביעת אסטרטגיית יחסי העבודה בארגון בתרחישי חירום שונים
ההתנהלות מול העובדים בתרחישי חירום מושפעת לא רק מסוג התרחיש וממשכו הצפוי, אלא גם מחוזי העבודה וההתאגדויות הקיימים בארגון, ומחוסנו הכלכלי. לאחר סקירה והתאמה לתרחישים השונים, נקבע התאמות מדיניות בנושאי ליבה ביחסי העבודה: עבודה מרחוק, חל"ת, מדיניות חופשה לרבות חופשות כפויות, גיוסים ופיטורים, ועוד.
שלב שלישי: הגדרת ממלאי מקום ומחליפים
אירועי חירום יוצרים מצבים שבהם ממלאי תפקידים ובפרט מקבלי החלטות בארגון, יכולים להעדר לתקופות ארוכות ולייצר צווארי בקבוק בנקודות משמעותיות בארגון. כדי למנוע מצב של שיתוק ארגוני, תוכנית החירום מזהה את צווארי הבקבוק האפשריים ומגדירה מי יהיו ממלאי המקום של אנשי המפתח ומה יהיו הסמכויות שלהם.
שלב רביעי: ניתוח חוזים והסכמים
מצבי חירום, וכפועל יוצא מהם – שינויים מהותיים במצבת כח האדם, משנים את היכולת לעמוד בזמני אספקה ובהתחייבויות. במסגרת תוכנית החירום נעשה מעבר על החוזים וההסכמים המסחריים וניתנות המלצות להגנה על העסק במצבי חירום בעסקאות עתידיות ובחידושי חוזה. עבור לקוחות וספקים קיימים מנוסחות הצהרות שיישלחו ויבהירו את השינויים הצפויים לאור המצב בפועל והצעדים שננקטו בארגון. פעולות אלו מייצרות בהירות ותקשורת שחשובים כל כך בעיתות משבר.
במסגרת המעבר על החוזים וההסכמים, משרדנו עובר על הסכמי ההעסקה של העובדים. במרבית הארגונים, תהליך זה מייצר חידודים חשובים להסכם ההעסקה המיושמים עבור עובדים חדשים וחידודי נהלים לשעת חירום לעובדים קיימים.
שלב חמישי: תפעול והתאמות בזמן אמת
כאשר פורץ משבר ומגיע הזמן לשלוף את תוכנית המגירה, ייתכן שיעלו שאלות הקשורות לאופיו הייחודי של המשבר.
כך למשל במלחמת חרבות ברזל נקלענו למצב של "שגרת חירום" ארוכה מאד, שהעלתה שאלות ייחודיות על התמודדות עם חששות של עובדים להגיע לאיזורים מסויימים למרות שאין איסור מבחינת פיקוד העורף לפקוד אותם.
משרדנו מספק ייעוץ וליווי ללקוחות עבורם בנינו תוכניות חירום, ומציע את ההתאמות והתשובות הנדרשות בזמן אמת.
יצירת וודאות בתנאי אי וודאות
לתוכנית העסקה בחירום יש מספר יתרונות לא מבוטלים – עסקיים, כלכליים, יזמיים וכמובן מבחינת יחסי עבודה. אבל היתרון המשמעותי שלה הוא ביכולת לייצר יציבות וודאות בעסק בתקופת משבר.
אחד הקשיים שנחשפנו אליהם בשנים האחרונות הוא הקושי לאזן בין הרגישות לעובדים לבין ההכרח להמשיך ולהניע את העסק כדי לאפשר את קיומו. הכנת תוכנית מגירה מאפשרת לכם להגיע לכל תרחיש עם תשובות ובטחון כי הדרך שבה תבחרו חוקית, מיטיבה עם העובדים ועם העסק ואפשרית לביצוע.
איך נוח לך להתייעץ איתנו?
- 03-5671671
- בטופס המצורף:
עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך בנושא הזה:
עורך דין ייצוג מעסיקים בדיני עבודה
משרד קטן בר-טל טלמור מציע ייעוץ וליווי בתחום דיני עבודה לעסקים וליועמ"שים, באופן נקודתי או על בסיס ריטיינר, בהתאם לצורך ולתקציב שלהם.
דיני עבודה
קטן ▪ בר-טל ▪ טלמור הוא משרד עורך דין דיני עבודה מהמובילים בישראל, המייצג מעסיקים ועובדים בכל סוגי הערכאות.
בין לקוחותינו בתחום דיני עבודה נמצאים מעסיקים גדולים מתחומים שונים ומרכזיים במשק: בנייה, סיעוד, מזון, אופנה, רפואה, תעשייה, הייטק ועוד.
בה בעת, עובדים רבים בוחרים בנו לייצג אותם בתביעות נגד מעסיקים בתיקים מורכבים וייחודיים ואל מול הגופים החזקים במשק.
עורך דין ריטיינר בדיני עבודה
משרד קטן ▪ בר-טל ▪ טלמור מציע שירות עורך דין ריטיינר בדיני עבודה.
אם יש לכם סבבי גיוסים ופיטורים רבים, אתם מתמודדים עם תביעות מרובות בבית הדין לעבודה או בוועדות פריטטיות או מתמודדים עם סוגיות הנוגעות ליחסי עובד-מעסיק, ייתכן שצורת התקשרות זו תהיה אידיאלית עבורכם ותחסוך לכם עלויות.